I opet, ples na platnu

personSlađana Milošević

Evo me ponovo sa tekstom za naš blog! Prošlo je izvesno vreme i sada se lakše piše, zahvaljujući ChatGPT-u (i drugim AI drugarima 😉).

Već sam ranije pisala o vezi plesa i slikarstva i to u tekstu Ples na platnu. (oktobar 2021.).

A sada nešto jednako prelepo: Serija slika Dance Sheet (1-6) slikara Franc-a Grabmayr-a.

Franc Grabmayr, austrijski slikar rođen je 8. decembra 1927. godine, a preminuo je 14. aprila 2015. u Beču, Austrija.

Počeo je da slika sa 12. godina, uglavnom prirodu kojom je bio okružen tokom odrastanja. Studirao je na Academy of Fine Arts. Podržan od strane svoje supruge, 1962. godine napušta nastavničku karijeru i potpuno se posvećuje slikarstvu.

Grabmayr je bio poznat po svom ekspresionističkom stilu slikanja. Njegovi radovi su često inspirisani prirodom, posebno pejzažima i atmosferskim uslovima. Bio je pionir u austrijskom post-apstraktnom ekspresionizmu.

Poznat je po svojim energičnim potezima četkicama i debelim slojevima boje, koje je često nanosio lopaticom. Koristio je različite materijale, uključujući ulje, akrilik i pesak, kako bi postigao teksturu i dubinu u svojim radovima. Jedan takav rad možete videti ovde.

Imao je mnoge samostalne i grupne izložbe u Austriji i širom Evrope. Njegova dela se nalaze u mnogim javnim i privatnim kolekcijama.

Jedna takva ove godine je u Bečkom muzeju Albertina. Tu su izložene i slike pod nazivom Dance Sheet (1-6).

Tu seriju slika „Dance Sheet (1-6)“ Franc Grabmayr-a karakteriše njegova jedinstvena sposobnost da prenese pokret i energiju plesa kroz apstraktne forme i vibrantne boje.

Nekoliko ključnih aspekata ovih slika su:

Energija Plesa: Svaka slika iz serije „Dance Sheet“ odražava pokrete plesača. Grabmayr koristi debelu aplikaciju boje i žustre poteze četkicom kako bi prikazao ritmičke i dinamične elemente plesa.

Apstraktna Ekspresija: Umesto da precizno prikazuje plesne figure, Grabmayr se fokusira na apstraktne oblike koji prenose esenciju pokreta. Ove slike nisu direktne reprezentacije plesa, već emocionalni i vizuelni odgovori na njega.

Tekstura: Upotrebom debelih slojeva boje, često nanošene nožem, Grabmayr stvara bogatu teksturu koja dodaje dubinu i složenost njegovim slikama. Tekstura može podsećati na materijale poput tkanine ili papira u pokretu, dodatno pojačavajući osećaj plesne dinamike.

Boje: Paleta boja koju koristi varira, ali često uključuje jarke i kontrastne boje koje doprinose osećaju energije i vitalnosti.

Ritmičnost: Kroz svaki rad iz serije „Dance Sheet“ prisutna je jasna ritmička komponenta. Potezi četkicom i raspored boja vode posmatrača kroz kompoziciju, slično kao što ritam i pokret vode plesača kroz ples.

Emocionalni Izraz: Grabmayr koristi apstrakciju kako bi izrazio emotivnu stranu plesa. Svaka slika nosi sa sobom osećaj radosti, strasti ili energije, čime umetnik uspeva da prenese ne samo fizičke, već i emotivne aspekte plesa.

Posmatrač je pozvan da se intuitivno poveže sa slikama, interpretirajući pokrete i dinamiku na ličan način. Grabmayr-ove slike omogućavaju različite interpretacije, jer su apstraktne i otvorene za subjektivno tumačenje.

Ove slike su primer kako umetnost može prevesti iskustva i emocije u vizuelni jezik koji govori direktno posmatraču.

Svakako preporučujem da dublje istražite seriju „Dance Sheet“ posetom relevantnim izložbama ili muzejima koji poseduju dela Franca Grabmayr-a ili da ih pogledate online ovde ili bilo gde drugde na internetu.

Uživajte u lepoti ovih slika!

Izvori:

https://chatgpt.com/

Franz Grabmayr / Exponate / KUNSTHAUS: KOLLITSCH

Franz Grabmayr « ALBERTINA Museum Wien

Franz Grabmayr – Aurora Art Gallery (aurora-art-gallery.com)

Pexels.com

AlbertinaBeč/AustrijaDance SheetFranc Grabmayrplesslikarstvo
Sladjana Milosevic
Autorka bloga Slađana Milošević

Akreditovani coach/mentor (MP EIA). Akreditovani coach/mentor supervizor (ESIA)

Diplomate in Logotherapy (Viktor Frankl Institut, SAD)

Logocoaching – coaching primenom osnovnih principa logoterapije.

Coaching – Sir John Whitmore je coaching definisao kao: „Oslobađanje potencijala osobe radi postizanja maksimalnog učinka“ (izvor: Whitmore, J. (2002). Coaching for Performance, Third Edition: Growing People, Performance, and Purpose).

Coaching nije psihoterapija!

Logoterapija – Logoterapija daje odgovore na pitanja o smislu egzistencije. Kao psihoterapeutski pravac unosi u psihoterapiju saznanje da uz telesnu i psihičku dimenziju, čovek poseduje i treću, duhovnu dimenziju. U logoterapiji, fokus je na budućnost, na zadatke i smisao.

Više o logoterapiji možete saznati ovde: Viktor Frankl Institut, Beč/Austrija.

Za više informacija o logocoaching-u, coaching-u i superviziji za coaching i mentorstvo, Slađani možete pisati: kontakt@plesigrad.rs