Prkosna moć ljudske prirode jedan je od osnovnih pojmova u logoterapiji. Definiše se kao sposobnost osobe da otkrije smisao uprkos tragediji koju je doživela.
Alice Sheppard je koreografkinja i plesačica s invaliditetom iz Britanije. Radila je kao profesorka na Penn State univerzitetu. Tokom jedne konferencije o invaliditetu, prisustvovala je izvođenju Homera Avile, poznatog plesača i koreografa koji je zbog raka izgubio jednu nogu. Sheppard je razgovarala sa njim u baru nakon nastupa. Ohrabrena, odvažila se da krene na kurs plesa. Otprilike godinu dana nakon toga Avila je, na žalost preminuo, Alice je pohađala kurs plesa – i nedugo nakon toga dala je otkaz na univerzitetu.
Nakon napuštanja akademske zajednice, Sheppard je počela da istražuje tehnike plesa u invalidskim kolicima i da uči kako invaliditet može da „generiše“ kretanje. Postala je plesačica i koreografkinja! Trenirala je, nastupala i gostovala s nekoliko poznatih plesnih grupa, uključujući AXIS Dance Company, Infinity Dance Theatre, Full Radius Dance i Marc Brew Dance Company.
Priča Alice Sheppard je tipična priča o prkosnoj moći ljudske prirode; ona je invaliditet/tragediju pretvorila u trijumf, u životno zanimanje, uživanje i pomerila je granice. Na invaliditet se zbog ovakvih priča, više ne gleda isto.
Ovde možete videti kako Alice pleše. U kolicima.
Istražujući o njoj, pronašla sam informacije o projektu, nazvanom „11 miliona razloga“, koji je pokrenula dobrotvorna organizacija „People Dancing“ („Ljudi plešu“) kako bi motivisala ljude koji ne čuju i osobe s invaliditetom da plešu.
Grupa plesača s invaliditetom učestvuje u izložbi fotografija kako bi dokazala da svako može da pleše.
Svi plesači sa invaliditetom fotografisani su u ovom projektu u poznatim, filmskim, plesnim trenucima; od Genea Kelly-ja kako peva na kiši, Moire Shearer kao mlade balerine u filmu „The Red Shoes“ i neke od čuvenih scena iz filma „Prljavi ples“.
“Svi ljudi mogu da plešu, čak i ljudi u invalidskim kolicima”, kaže jedan od učesnika, Luke.
Evo sada još nekoliko, meni omiljenih priča o prkosnoj moći ljudske prirode i muzike.
Melody Gardot, rođena 2. februara 1985. godine, američka je jazz pevačica.
Kada je imala 19. godina, dok je vozila bicikl u novembru 2003. godine, Gardot je udario vozač velikog terenskog automobila i ona je tada zadobila teške povrede glave i kičme. U bolničkom krevetu bila je godinu dana; ponovo je učila jednostavne zadatke i postala je preosetljiva na svetlost i zvuk. Imala je kratkoročni i dugoročni gubitak pamćenja, gubitak osećaja za vreme.
Ohrabrio ju je lekar koji je verovao da će joj muzika pomoći. Gardot je ponovo naučila da peva, a onda je počela i da piše i komponuje!
Tokom boravka u bolnici naučila je i da svira gitaru, a pesme koje je pisala su 2005. godine postale dostupne za preuzimanje na iTunes-u i objavljene u izdanju Some Lessons: The Bedroom Sessions.
Počela je da svira u Filadelfiji, a primetili su je zaposleni na radio stanici WXPN, kojom upravlja univerzitet u Pensilvaniji, što je pomoglo u započinjanju karijere i čuvene Norah-e Jones.
Nekoliko je godina putovala i nastupala sa fizioterapeutom i nosila različite uređaje kako bi smanjila bol.
Melody danas promoviše muziko-terapiju, jer je muzika imala veliki uticaj na njen oporavak.
Ovde možete čuti njenu muziku.
Christian Tetzlaff (rođen 29. aprila 1966.) poznati je svetski violinista, poreklom iz Nemačke. Slušali smo ga pre par godina u Beču i pošto nisam do tada znala ko je, pročitala sam biografiju. Tako saznajem da Tetzlaff pati od neurodermatitisa u levoj ruci, što uzrokuje jaku bol kad se prsti ruke nanesu na žice violine. Zamislite to? Tokom godina ovo „stanje“ je rešavao na razne načine, uključujući korišćenje pamučnih naprstaka za pokrivanje prstiju, a u novije vreme povećavanjem cirkulacije krvi vežbanjem pre nastupa.
Jedno njegovo izvođenje možete čuti ovde.
Itzhak Perlman (rođen 31. avgusta 1945.) izraelsko-američki violinista, dirigent i učitelj muzike. Perlman je oboleo od dečje paralize kada je imao četiri godine i od tada hoda pomoću aparata za noge i štaka i svira violinu dok sedi. Od 2018. godine koristi štake ili električni skuter Amigo za mobilnost.
Ovde ga možete čuti i videti sa štakama i u stolici tokom jednog nastupa.
Postoji još mnogo priča koje dokazuju da ples i muzika ne bi biti ovako bogati i lepi bez prkosne moći ljudskog duha svih pomenutih umetnika.
Izvori:
Lewis, M. H, LOGOTHERAPY AND EXISTENTIAL ANALYSIS: A GLOSSARY OF ENGLISH TERMS, Revised: August 2014
https://www.dancemagazine.com/disability-dance-2574024089.html?rebelltitem=1#rebelltitem1